Kundcase

Ljus & Comfort

https://www.tinia.se/app/uploads/2017/12/lc-genvag.jpg

Specialister på solskydd

Med ledord som god service och hög kvalitet har vi levererat skräddarsydda lösningar för hem och företag sedan 1957. Under åren har de tekniska förutsättningarna och möjligheterna utvecklats. Det har vi med. Lika stolta som vi är över våra traditioner, är vi noga med att ligga i framkant när det kommer till ny teknik.

Behovet

Vi behövde hjälp med att effektivisera och förenkla vår komplexa process för order, tillverkning, installation och fakturering. Efter att säljaren varit hos kund gjordes en offert på kontoret för att sedan presenteras för kund. I bästa fall godkände kunden på plats första gången, annars kunde det bli några turer fram och tillbaka. I Visma skrevs sedan ordern av markiser, persienner, plisségardiner, mått och olika storlekar in. En enda order kunde bestå av 10 A4-sidor! Varje produktionsavdelning fick hela ordern, detta oavsett vad respektive avdelning skulle tillverka. Det blev ett fasligt letande under hela processen och många frågor ställdes av alla involverade innan man hittade det man behövde. Beställningarna från våra återförsäljare kom med e-post eller fax vilket bidrog till många mänskliga misstag på resans väg.

Montörerna visste aldrig när de skulle boka sig hos kunden då var de tvungna att stämma av med alla avdelningar för att få en uppfattning när de kunde vara klara. När montörerna väl kom ut hade de 10 nya A4-papper med sig som stöd. När allt var färdigmonterat lades ordern tillbaka i kartongen för att sedan lämnas till kontoret. I bästa fall kom ordern hela vägen till fakturering. Tillägg, förändringar missades ofta och ekonomiska missar var många gånger ett faktum.

Lösningen

2007 började vår digitala resa. När säljaren är hos kund visar de ett förslag inklusive kostnad på läsplattan. Många gånger godkänner kunden förslaget direkt på plats och därmed kan tillverkningen redan vara igång innan säljaren har kommit tillbaka till kontoret. Även beställningarna från våra återförsäljare trillar direkt in i systemet.  Varje produktionsavdelning får nu den information de behöver, inklusive rätt mått och storlekar via systemet.

När t ex markisen är tillverkad markerar produktionspersonalen att de är klara med sina uppgifter och då kan montören planera installationen i god tid med kunden.

Så fort installationen är klar markerar montören att han är färdig och ordern går med automatik iväg för fakturering till Visma SPCS.

Resultatet

Säljaren sparar jättemycket tid då han inte behöver komma in till kontoret för att göra en offert och tolka sina egna kråkfötter. Samtidigt ökar chansen på ett ordergodkännande av offerten när man redan hos kunden kan visa ett förslag. Att vi med detta arbetssätt hinner ta hand om fler kunder är såklart en stor vinning för oss.

Montörerna kan planera in sin tid och ge slutkunden ett mer definitivt besked på när installationen kan göras, något som är väldigt uppskattat av både montörerna och kunderna.

Med den automatiska integrationen till Visma blir nu allt fakturerat och bokfört. Även tillägg och förändringar följer med så med detta sparar vi både tid och pengar.

 

Driftslösningar

Trygga driftlösningar

Klyschan må vara sliten, men den stämmer – tillsammans är vi starka. Med den inställningen ser vi till att hjälpa våra medarbetare och kunder till en bra vardag och välfungerande driftslösningar.

Det är en för alla och alla för en som gäller på Tinia. Tack vare det här arbetssättet kan vi säkerställa hög säkerhet, trygghet och flexibilitet till våra kunder. Vi har en personlig support utan att göra den för personbunden, vi har erfarna konsulter som varje dag delar med sig till sina medarbetare av sin expertis – listan på hur vi skapar driftslösningar av högsta kvalitet kan göras lång.

För oss på Tinia är det viktigt att vi har ditt förtroende som kund. Därför ser vi till att alltid vara tillgängliga, med snabba beslutsvägar och korta återkopplingstider. Du som kund ska känna att du är en del i vårt team, och att vi tillsammans arbetar mot samma mål. Vi blir glada om du vill komma förbi, sitta ner en stund, och prata ihop dig med oss om vilka möjligheter just er verksamhet kan tänkas ha inom IT. Kaffet bjuder vi på!

Mer om TiniaSoftware

  • Skräddarsytt system för er verksamhet
  • Effektiviserar era processer
  • Hjälper er ta steget mot digitaliseringens alla möjligheter
  • Tillför ökat kundvärde och skapar nya affärsmöjligheter
  • Ökar er konkurrenskraft med effektiv systemlösning
  • Öppnar upp för nya möjligheter och marknader
  • Integrerar till befintliga system

"Med Tinia har vi nått nya framgångar! Genom Tinias kompetens och fingertoppskänsla arbetar vi nu i ett unikt system som stöttar hela vår säljprocess, från order och tillverkning till installation och fakturering. Det sparar oss både tid och pengar. Även kundservicen har förbättrats sedan vi implementerade it-systemet. Vi har stort förtroende för Tinia och sedan en tid har vi överlåtit all it-drift till dem. De ser till att vi har en säker och stabil it-miljö, och det är skönt att veta att de ger oss rätt förutsättningar för att utveckla vår verksamhet."

Kundreferens

Roger Persson

VD/Ljus & Comfort

044-28 89 90/roger@ljusochcomfort.se

“Tinia har hjälp oss med en helt ny IT-struktur, vilket har bidraget till effektivare arbetsprocesser och nöjda medarbetare. Tinia är alltid glada och hjälpsamma!”

Kundreferens

Peter Uttke

Försäljningschef/Ljus & Comfort

0708-24 76 71/peter@ljusochcomfort.se

Relaterat innehåll

Senaste nytt

Att välja rätt IT-partner

Handen på hjärtat, finns det något som stressar upp mer än IT-strul? Vi har alla råkat ut för att datorn inte vill starta, vi letar efter mail som tycks ha försvunnit, och vi svär över att det där jäkla nätverket återigen ballat ur internet ligger nere.

Våra tjänster

Systemutveckling och Integrationer

Om lösningar är luften vi andas, är koden blodet i våra ådror. På Tinia älskar vi systemutveckling och integrationer. Varför? För att vi hjälper er att bli bättre. Skräddarsydda IT-system från Tinia ger nämligen din verksamhet det lilla extra.

Kundcase

Mat & Ro

"När vi startade Mat & Ro 2009 behövde vi en IT-partner. Att vi valde Tinia var på rekommendationer. Resultatet blev att vi tillsammans har utvecklat och förenklat för både bolaget och anställda. Jag vill starkt rekommendera skräddarsydd systemlösning som är ekonomiskt och ger möjlighet för bolagets utveckling."

Hej! Vad vill du göra?
Se vad Tinia gjort tidigare Läsa mer om våra IT-tjänster Starta ett projekt Skicka ett meddelande